BMW M1 Procar BASF

Amikor először megláttam az M1 Procar-t a BASF festéssel az Exotic Envy sorban, vegyes érzések kavarogtak bennem. Egyrészt hatalmas nosztalgia és személyes élmények kapcsolódnak hozzá (az alsó fotót a Hungaroringen készítettem), másrészt a kerékválasztás kicsit letörte a lelkesedésemet. Végül tegnap sikerült egy Müllerben "jóárasítva" beszereznem egyet, úgyhogy álljon itt pár szó a valódi és a kibontott versenyautóról is.

A BMW M1 Procar modellel 1979 és 1986 között huszonketten neveztek a Le Mans-i 24 órás versenyre, azonban a rendszeresen felmerülő technikai hibák (és balesetek) okán összesen hét autónak sikerült befejeznie az évek során a versenyt. Minden bizonnyal az egyenletesnek semmiképp sem mondható teljesítményük miatt sincs meg ez a típus annyira a fejekben, mint például egy 956-os vagy 962-es Porsche. Ettől függetlenül a nyolc év alatt sikerült két alkalommal (1984-ben és 1985-ben) a Group B géposztály első helyezését behúzni vele, így azért a motorsport történelemkönyvéből valamit csak ki lehet emelni erre a típusra keresve.

A Procar változat motorházteteje alatt egy szívó, soros hathengeres, 3,5 literes motor dübörgött (M88/1), 390 Nm nyomatékot és 470 lóerős teljesítményt préselve ki magából. Ahhoz, hogy az M1-gyel a Group 5 szabályrendszer szerinti versenyeken is el lehessen indulni, készült egy M88/2 motorváltozat is, mely kisebb hengerűrtartalommal (3,2 liter), azonban turbófeltöltéssel rendelkezett, ezzel 1000 lóerő fölé tornászva a bajor vas szívének erejét.

A Hot Wheels modellen látható BASF livery jellegezetes és könnyen felismerhető. A BASF-et 1865-ben alapították és kezdetben festékgyártással foglalkoztak. A gyors fejlődésüknek köszönhetően 1925-ben több német vegyipari vállalattal is összevonták (pl.: Agfa, Bayer), így született meg a II. világháborús témakörben annyira nem jól hangzó IG Farben konglomerátum (ők gyártották többek közt a Zyklon B-t is, amit a Holokauszt során a koncentrációs táborok lakóinak elgázosítására használtak). 1945-ben az IG Farben-t a Szövetségesek bezáratták, azonban 1952-ben BASF néven folytathatta működését a korábbi cég. Amire azonban a legtöbben asszociálni tudunk a márkanév hallatán, azok a kazetták és videokazetták, érthető módon a versenyautókon megjelenő márkajelzéssel is ezeket a termékeket kívánták reklámozni.

Zárásképp pedig említsük meg, hogy a Hot Wheels autót a már nyugdíjba vonult Mark Jones tervezte meg 2017-ben és rögtön Premium autóként debütált a Car Culture: Cars & Donuts szettben. Ebből az autóból eddig öt Premium változat készült, a legspeckóbb belőle pedig a 2019-ben, limitált példányban megjelent Anti Social Social Club modell, ami jelenleg ~180 ezer forintos áron cserél gazdát az eBay-en.

A cikket írta és a fotókat készítette Varga Balázs.

Vásárlás